Sagatun på Hamar – velferdsstatens fødestue.

Foredrag i Stange bibliotek, Grevskapet onsdag 4.12.19 kl 1800.

Åpent for alle. Inngang kr. 50,-.

Arrangør: Stange Rotary Klubb

Sagatun på Hamar – velferdsstatens fødestue.

Katti Anker Møller og Johan Castberg var som tvillingsjeler i kampen for mødre og barns rettigheter og utvikling av velferdsstaten. De fant hverandre på Sagatun i Hamar, hvor hun var født og han ble gift med hennes søster Karen. I tett samspill ble de samtidens fremste sosiale entreprenører og pådrivere for å skape et mer rettferdig samfunn.

Norges første folkehøgskole, Sagatun, ble etablert i 1864, som et frilynt alternativ til bygdeungdom. Miljøet i og rundt skolen var et nasjonalt idepolitisk verksted for liberale kristne og sosialradikalt tankegods.

«Sagatun – velferdsstatens fødestue» er satt som tema for et kåseri av Jens Olai Jenssen, forfatter av boka «Et brennende hjerte», om Johan Castberg.  Her har også Katti Anker Møller fått bred plass. Hvilken betydning hadde åndskampen og det politiske miljøet på Sagatun for deres sterke sosiale engasjement? Og for utviklingen av norsk velferdspolitikk?

Presentasjon av foredragsholder Jens Olai Jensen

Forfatter av boka Et brennende hjerte, Jens Olai Jenssen (1947) er født og oppvokst på Smøla og er lærerutdannet i Hamar. Han kan se tilbake på et 42-årig yrkesliv som pressemenneske, – på Røros, Hamar, Oslo og Gjøvik, fra 1994 til 2012 som sjefredaktør i Oppland Arbeiderblad. Jens Olai Jenssen har vært aktiv i pressens organisasjoner, med ulike verv i A-pressen og Norsk Redaktørforening. De siste yrkesaktive år var han publisistisk rådgiver i Amedia og seniorrådgiver ved Høgskolen i Gjøvik/ NTNU.

Translate »